در عصر رقابت  دیجیتالی کنونی که امید به زندگی کسب و کارهای  لیست 500 شرکت برتر فورچون به کمتر از ده سال کاهش یافته است، برای هر سازمانی ایجاد تحولات کسب و کاری  جهت ادامه رقابت موثر امری ضروری است. با شیوع COVID-19 نیاز به تحول، چابک ماندن و ایجاد شرایط “نرمال جدید” برای مشتریان و کارمندان بیش از پیش احساس می شود. سازمانها به منظور پذیرش حجم وسیعی از تغییرات و کاهش ریسک عقب ماندن نیاز به عکس العمل سریع دارند.

پیش از ایجاد تحول کسب و کار  در سازمانتان، باید تفاوت میان تحول دیجیتال و تحول چابک را بدانید. تنها در صورت آگاهی از این تفاوت‏هاست که قادر خواهید بود نوع تحولی که می‏تواند در کسب و کار شما موثر بوده و منجر به کارایی بیشتر شود را انتخاب کنید.

تحول چابک عموما” بر این پایه تثبیت تحول دیجیتال  موفق از طریق نوآوری مداوم و تغییر کامل مدل‏های کسب و کار رخ می‏دهد.

تحول چابک چیست؟

تحول چابک به فرایند تبدیل کل سازمان به محیطی مناسب، مشارکتی، انعطاف‏پذیر، خودسازمانده و با قابلیت تغییر سریع بر مبنای اصول چابکی اطلاق می‏ شود.

اصول چابکی را می‏توان در هر سازمانی آموزش داد تا تیم‏ها از مزایای چابکی سالم بهره‏مند شوند. ذهنیت سازمانی باید در جهت پذیرش فرهنگ همکاری و خودسازماندهی تغییر کند.

تحول  چابک به سازمان‏ها اجازه می‏دهد که واکنشی رفتار کرده و با تلاش کمتر پاسخ بهتری به نیازهای مشتریان خود بدهند. این مسئله مستلزم در اختیار داشتن منابع و پشتیبانی کافی جهت حل مشکلات احتمالی می‏باشد.

تحول دیجیتال  چیست؟

تحول دیجیتالی، عبارت است از بکارگیری فناوری دیجیتال در جایگزینی فرایندهای کسب و کار سنتی  با فرایندهای دیجیتال به منظور ایجاد فرایندهای کسب و کار بهبود یافته و تجربیات جدید برای مشتری در جهت تامین نیازهای بازار. تحول دیجیتال ، فناوری‏های دیجیتال قدیمی را با فناوری‏های دیجیتال جدیدتر جایگزین می‏کند.

راهکارهای دیجیتال نه تنها از متدهای دیجیتال سنتی پشتیبانی می‏کند، بلکه امکان افزایش کارایی از طریق اتوماسیون را نیز فراهم می‏آورد. در نتیجه با ایجاد تغییراتی بنیادین در سازمان موجب ارزش‏آفرینی برای مشتری می‏شود.

با  جایگزینی صفحات کاغذی با صفحات دیجیتال و ماشین‏های تحریر با کامپیوترها، می‏توان تصور کرد که استفاده از فناوری دیجیتال تا چه اندازه می‏تواند بر نحوه تعامل با مشتریان و اجرای فرایندهای تجاری موثر باشد.

تفاوت میان تحول چابک و تحول دیجیتال

هدف از تحول چابک، ارائه فعالیت‏هایی در سراسر سازمان به منظور بهره‏گیری از ترکیبی ایده‏آل از اصول ناب از طریق پرورش مشارکت و همکاری می‏باشد. بطور مثال چارچوب اسکرام یکی از اجزاء ضروری متدولوژی توسعه محصول چابک می‏باشد. چارچوبی قدرتمند جهت ارزش‏آفرینی برای کسب و کار. چابک، کاربردی در مدیریت پروژه های  توسعه نرم‏افزار و عبارت است از مجموعه‏ای از اصول که در مانیفست چابک در سال 2001 ذکر شده است. تحول دیجیتال با تغییر رادیکال فرایندها و مدل‏های کسب و کار، عملکرد را متحول می سازد. تحول دیجیتال  یک فرایند مشتری گراست که تمرکز آن بر تبدیل فناوری به بخش بنیادین کسب و کار می‏باشد. داشتن دانش ابتدایی از مشتریان هزاره دیجیتال که نیاز به بازبینی مدل کسب و کار با ذهنیت دیجیتالی استراتژیک دارد، می‏تواند مفید باشد.فناوری بخشی حیاتی از متدولوژی تحول دیجیتال است که از فناوری‏های نوظهور استفاده کرده و تحول کسب و کار  موفق را تکمیل می‏کند.

ما اگر از تفاوت میان تحول چابک و تحول دیجیتال آگاه نباشید، انتخاب تحول مناسب برای کسب و کارتان دشوار خواهد بود.

ارزیابی  شاخص بازگشت سرمایه (ROI )

هنگام ارزیابی ROI در تحول چابک باید بجای انتظارات، تمرکزتان بر پیاده‏سازی نتایج باشد که عمدتا”  بر دستاوردهای عملیاتی تاکید دارد نه خلق ارزش  .

جهت حفظ دقت ROI،  تحول چابک را با سنجه های زیر بسنجید :

  • زمان چرخه: زمان لازم جهت تبدیل نیازمندی به محصول تجاری
  • چرخه توسعه: از شناخت تحول تا رسیدن به راهکار نهایی و اینکه در نتیجه استفاده از متدولوژی چابک تا چه حد کوتاهتر شده است.
  • بلوغ چابک: تعداد اسپرینت های بدست آمده به منظور تحویل محصول نرم افزاری
  • ارزش تجاری: تعداد تیم‏های ارزش تجاری بدست آمده از اسپرینتها
  • مشتری: بلوغ چابکی تاثیر مثبتی بر  افزایش سرعت عرضه به بازار دارد  .

در انجام  تحول دیجیتال ، نرخ بازگشت سرمایه  یک مسئله بسیار چالش برانگیز و مشکل است.هنگامی که سازمان شما یک تحول دیجیتال  را تجربه می کند ، فراتر از مرزهای کسب و کار و اینکه چطور یک سازمان در بازار حضور پیدا کرده و با مشتریان ارتباط برقرار می‏کند حرکت می‏کند. سازمان‏هایی که تحول دیجیتالی دارند، در سال دوم نرخ بازگشت سرمایه حدودی 17 درصدی خواهند داشت در حالیکه بیش از 60 درصد از رهبران تحول میخواهند  ارزش تحول دیجیتال را از طریق ROI توجیه کنند  و این شدنی نیست . [2]

مزایای تحول چابک

طی چند سال گذشته، بیش از 50٪ از مدیران ارشد از مسوولیت ها و اختیارات  رهبری به عنوان عامل اصلی  که منجر به افزایش سطح چابکی سازمان آنها شده است نام بردند. این مسئله نشان می‏دهد که مدل تحول چابک بصورت از بالا به پایین اجرا شده ولی اگر در یک رویکرد پایین به بالا اعمال شود بیشترین تاثیر را خواهد داشت.

تحول چابک در صورت پیاده سازی صحیح، مزایای فوق العاده‏ای به همراه خواهد داشت. از جمله:

  • محافظت در برابر خطاهای ایجاد شده در طول پیاده سازی پروژه، به دلیل تعامل کافی بین تیم‏های توسعه و تست.
  • مشارکت و ارتباط عالی
  • کاهش ریسک و کنترل هزینه
  • زمان عرضه به بازار کوتاهتر و انعطاف پذیری در عرضه محصول
  • توانایی اعمال تغییرات بدون ایجاد اختلال در روند توسعه
  • شفافیت کامل
  • فرهنگ سازمانی سالم با کارکنان دارای اعتمادبه نفس بیشتر

تیمهای چابک باید قادر باشند در شرایط مختلف عمل کنند. کارمندان باید تغییرات را پذیرفته و قادر باشند به سرعت ایده پردازی کرده و نوآوری داشته باشند.

دست‏یابی به تحول دیجیتالی موفق آسان نیست و باید بصورت از بالا به پایین اجرا شود .  اگر سازمان شما در فناوری‏های مناسب  سرمایه‏گذاری کرده باشد، قادر خواهید بود نتایج مورد انتظار مشتری را فراهم کنید و در این صورت تحول ارزشمند خواهد بود.

برخی از مزایای تحول دیجیتال عبارتند از:

  • تجربه کاربری انتها به انتهای بدون دردسر
  • مدیریت بهتر منابع
  • امکان جهانی شدن
  • فرآیندهای گردش کار خودکار که باعث افزایش کارایی سازمان می‏شوند
  • دیجیتالی سازی فرایند کسب و کار
  • خدمات نوآورانه و محصولات جدید برای رشد فرصت‏های جدید و موجود در بازار

فنآوری های برهم زننده ،  رهبران چابک را می طلبند

فضای بی ثبات و غیرقابل پیش بینی امروز کسب و کار ، که توسط فنآوری های برهم زننده شکل گرفته است ، مدیران را ملزم می کند که یک رویکرد چابک رهبری را در پیش بگیرند. رهبران چابک  از مهارت های سازگاری ، افق دید و مشارکت  بالایی برخوردار هستند. آنها همچنین  لازم است  HyperAwareness ، تصمیم گیری آگاهانه و اجرای سریع  تصمیمات  تجاری را تجربه می کنند. ترکیب شایستگی های لازم با این رفتارهای چابک ، تضمین می کند که رهبران چابک به طور قابل توجهی برای مقابله با فضای بی نظم  کسب و کاری امروز مجهز هستند.

رهبر تیم تحول دیجیتال باید استراتژی محکم و شفافی داشته باشد. آنها باید با دادن فیدبک های سازنده به تیمشان و مذاکره در مورد تصمیمات، جهت آینده نگرانه ای برای شرکت ترسیم نمایند. با رشد کسب و کار نیاز به بازارزیابی تصمیمات تجاری به منظور اطمینان از تامین نیازهای مشتری وجود دارد. همچنین سرعت رسیدن به بازار، پردازش محصولات و نتایج درست برای کاربران نهایی و ایجاد تیم مبتکر و مشارکت کننده در راستای ایجاد تحول دیجیتال موثر ضروری است.

نتیجه گیری

مادامی که تحول کسب و کار بر چگونگی افزایش ارزش کسب و کار شما در امروز و آینده تمرکز داشته باشد، مهم نیست که کدام مدل تحول را برای کسب و کار خود اتخاذ می‏کنید. یک مدل کسب و کار عالی تحول، ترکیبی مناسب از تحول چابک و دیجیتال  را در بر می‏گیرد. تحول دیجیتال چابک مبتنی بر این مسئله است که تحول دیجیتال موفق از طریق نوآوری مداوم و قابلیت سنجش رخ می‏دهد. تحول کسب و کار سازمان را قادر می‏سازد تا با جدیدترین نوآوری‏های دیجیتال و نیازهای مشتری آشنا شده و آنها را تامین کند. مجددا” تاکید می‏شود که نیازمندی‏های تجاری خود را کاملاً درک کرده و مدل صحیح تحول کسب و کار را که منجر به موفقیت می‏شود، انتخاب کنید.

نگارندگان : اسمهان حکاک، تحلیلگر و مشاور توسعه سیستم های بانکی و عضو جامعه آزاد کسب‌وکار هوشمند خاورمیانه و شمال آفریقا (MSBC Group) /  هما زاهد پاشا  ، تحلیلگر سیستم های اعتبارات بانکی شرکت خدمات انفورماتیک

منابع :

https://jaxenter.com/agile-digital-transformation-172237.html

https://customerthink.com/how-agile-transformation-is-different-from-digital-transformation/

https://www.imd.org/research-knowledge/articles/agile-leadership-in-an-age-of-digital-disruption/