همانطور که گفته شد وبلاگ ها ابزار مناسبی برای تعامل محتوا و کاربر و توسعه آموزش مجازی غیر همزمان هستند که با طرح درس مناسب ،محیط ویژه ای را برای تدریس فناورانه فراهم می کنند.

به گزارش نووانا،وبلاگ نقطه عطف فناوری وب 2 در ایجاد تعامل بین محتوا و کاربر بود. و شاید به همین دلیل بود که از اواخر 1999 به بعد وبلاگ ها به سرعت توسعه پیدا کردند. در ابتدا آن ها را دفترچه خاطرات آنلاین معرفی می کردند اما در ادامه برای موارد کاربردی تری مثل:آموزش،اخبار و بارگذاری اطلاعات مورد استفاده قرار گرفتند. هم اکنون هم وبلاگ ها ابزار های کاربردی برای آموزش مجازی ناهمزمان به شمارمی آیند که در ادامه به آن می پردازیم.
چرا باید از وبلاگ در تدریس فناورانه استفاده کنیم؟

1.برای توسعه یادگیری مجازی غیر همزمان مناسب اند.
2.قابلیت روزآمدنمودن و اصلاح وتغییر محتوا را دارند.
3.امکان ارسال تکالیف،یادداشت ها،لینک ها و .. در آن ها وجود دارد.
4.دروازه ای برای دعوت از متخصصان موضوع تدریس اند.
5.سهولت در دریافت بازخورد از اولیا،متخصصان و یادگیرندگان را فراهم می کنند.
6.امکان ذخیره سازی و سازماندهی محتوا در آن ها وجود دارد.
7.استفاده از آن ها آسان است.
8.امکان نظارت بر روند کلی یادگیری توسط والدین و دیگر متخصصان را فراهم می کنند.

چگونه یک وبلاگ بسازیم؟

در ابتدا به یکی از سایت های ارائه دامنه و ذخیره سازی مراجعه می کنیم.سپس موضوع،عنوان و آدرس وبلاگمان را مشخص می کنیم. در این مرحله باید یک ایمیل فعال داشته باشیم. و در انتها فرم مشخصات وبلاگ و سازنده آن را تکمیل می کنیم.
مدیریت وبلاگ
در این بخش می توانیم با ورود به هر کدام از موارد زیر اطلاعات مربوطه را ببینیم و تنظیمات دلخواهمان را اعمال کنیم.
-ورود به بخش مدیریت وبلاگ از سایت سازنده
-بخش مربوط به آمار و بازدیدکنندگان
-بخش مربوط به مدیریت پست ها
-بخش مربوط به مدیریت پیام ها
-بخش مربوط به لینکدونی و لینکستان
-بخش مربوط به نظر سنجی
-بخش مربوط به مدیریت فایل
-بخش مربوط به قالب وبلاگ
طراحی و اجرای طرح درس مبتنی بر وبلاگ
در ابتدا به سامانه مدیریت وبلاگ در سایت سازنده وارد می شویم. محتوای آموزشی و فایل های مربوطه را در وبلاگ بارگذاری می کنیم. سپس به دانش آموزان در شبکه شاد اطلاع رسانی کرده و وظایف آن ها را در قبال فایل های داخل وبلاگ توضیح می دهیم.(این اطلاع رسانی می تواند از طریق دیگر پیام رسان ها و ایمیل نیز انجام شود و همچنین می توانیم اولیا ء مدرسه را در جریان روند کار قراردهیم.) بعد از پایان مهلت داده شده به دانش آموزان کار را در شبکه اجتماعی شاد دنبال می کنیم. ابتدا از چند دانش آموز می خواهیم خلاصه فایل های گذاشته شده را به صورت صوتی بیان کنند. سپس براساس خلاصه های گفته شده موارد لازم را توضیح می دهیم و یا تکمیل می کنیم. به دانش آموزان فرصت ارائه سوال در مورد موضوع درس داده می شود. به سوالات مطرح شده به کمک سایر دانش آموزان پاسخ می دهیم. چند تمرین را به صورت یک فایل ورد در گروه بارگذاری می کنیم. و از دانش آموزان می خواهیم در فرصت معین شده پاسخ ها را در شخصی ما بفرستند. و در نهایت در کوتاه ترین زمان ممکن تمرین ها را بررسی کرده و با اعلام نتیجه پایان جلسه را اعلام می کنیم.

زهرا کریمیان کارشناس آکادمیا