دکتر شهاب جوانمردی، مدیرعامل هلدینگ فناپ، در چهارمین کنفرانس ملی کارآفرینی در دانشگاه شریف چالش‌های پیش روی همکاری با شرکت های فین تکی و رویکرد این مجموعه در این بخش را تشریح کرد.

به گزارش نووانا به نقل از روابط عمومی و برندینگ فناپ وی در سخنان خود با عنوان «چگونه با تیم های نوپا بازی برد-برد طراحی کنیم؛ نگاهی به شکست‌ها و موفقیت‌های فناپ»، ابتدا چالش‌های پیش روی همکاری را از منظر تیم‌های نوپا و از منظر شرکت‌های بزرگ مورد بررسی قرار داد و سپس، به رویکردهای کلیدی فناپ در همکاری با تیم‌های نوپا اشاره کرد.
دکتر جوانمردی موضوعاتی چون حفاظت از دانش فنی، رسیدن به سهم مناسب از شراکت، یافتن نقطه تماس مناسب با شرکت‌های بزرگ و پیچیدگی‌های بوروکراتیک را از جمله دغدغه‌های تیم‌های نوپا دانست.
او گفت: شرکت‌های بزرگ نیز متقابلا، نگرانی‌های چون مقیاس‌پذیری محصول، ضعف تیم‌های نوپا در درک بازار، هماهنگ شدن آنها با فرهنگ شرکت و تسلط نداشتن بر روال‌های قانونی و حقوقی را در ذهن دارند. علاوه بر این، چالش‌های مشترکی مانند اعتمادسازی، ارزشگذاری فناوری و طراحی مدل همکاری در میان‌اند که باید حل و فصل شوند.
او افزود: بدین ترتیب، فرایند شکل‌گیری و تداوم همکاری فرایندی زمان‌بر و پیچیده است.
به گفته دکتر جوانمردی، فناپ با توجه به پیشینه فعالیت خود به عنوان شرکتی فعال در حوزه فناوری‌های نو، دغدغه‌های تیم های نوپا را درک می‌کند و به رسمیت می‌شناسد. از این رو با ایجاد شرکت شناسا و شتاب‌دهنده تریگ‌آپ روال‌های مشخصی را برای همکاری شکل داده تا تیم‌های نوپا نقطه تماس خود با فناپ را به سهولت تشخیص دهند و با پیچیدگی‌های بوروکراتیک مواجه نشوند. همچنین، مدل‌های همکاری فناپ انعطاف‌پذیرند و با توجه به شرایط محصول، بازار و تیم طراحی می‌شوند. نکته مهم دیگر همراهی فناپ با تیم‌های نوپا پس از عقد قرارداد همکاری به منظور ارتقاء تیم، آموزش و فرهنگ‌سازی است. همچنین، فناپ تمایل دارد همزمان با بلوغ یافتن تیم‌ها، همکاری خود را با آنها توسعه دهد.
مدیرعامل هلدینگ فناپ عملکرد تریگ‌آپ را از زمان تاسیس این شتاب دهنده در سال 1394 مرور کرد و همچنین، شرکت‌های ابرآروان در حوزه رایانش ابری و راژمان، ارائه‌دهنده مسیریاب «نشان»، را به عنوان دو نمونه از همکاری‌های موفقیت‌آمیز با تیم‌های نوپا برشمرد.
او گفت: ما مسیری را از غلبه بر ترس و ابهام آغازین، ایجاد اعتماد و حس هم‌منفعت بودن، طراحی مدل همکاری، تقویت و توسعه تیم، همنوا شدن اقدامات، همگرایی برنامه‌ها و در نهایت هم‌افزایی با تیم‌های دارای قابلیت طی می‌کنیم. هدف ما «ساختن برای ماندن» است و تیم‌های توانمندی که برای بهبود مستمر خود تلاش می‌کنند، می‌توانند با توجه به مسیری که برای آینده ترسیم می‌شود، بخشی از هلدینگ یا به شرکای دائمی ما بدل شوند.