۶ عادتی که رهبران تحول دیجیتال با به کارگیری آن توانستهاند از عملکرد مالی بهتری برخوردار شوند را بشناسید.
به گزارش نووانا، احسان مومنی – مهندس شبکههای کامپیوتری و امنیت شبکه سرمایه گذاری بر روی تکنولوژیهای جدید در شرکت های منجر به کسب درآمد بیشتری می شود؛ از این رو باید در خصوص این که چگونه می توان روند تحول دیجیتال را تسریع کرد، پرداخت شود.
تحقیقات اخیر نشان میدهد شرکتهایی که در مسیر تحول دیجیتال قرار دارند، شش عادت را به اشتراک میگذارند. همچنین رهبران تحول دیجیتال که این شش عادت را به کار گرفتهاند توانسته اند از عملکرد مالی بهتری لذت ببرند به نسبت آن دسته از شرکتهایی که هنوز خود را با این مسائل وفق ندادهاند.
۶ عادتی که رهبران تحول دیجیتال باید برای رشد سازمانی و داشتن عملکرد مالی بهتر باید به کار گیرند عبارتند از:
1- در وهله اول و بیشتر از هر چیزی بر روی مشتری تمرکز شود.
2- شتاب دادن به هوش مصنوعی برای حرکت در مسیر رشد و تعالی
3- در دست گرفتن و حرکت در مسیر نوآوری از طریق اکوسیستمها و فرآیندهای مشارکتی
4- پرورش استعدادها با کمک مشوقها و استراتژیهای جدید
5- فعال کردن برنامههای حاکمیتی برای فناوریهای در حال ظهور
6- قدرت بخشیدن به نوآوری با استفاده از دادهها و چابک بودن
عادت اول : بر مشتری تمرکز شود
“همیشه حق با مشتری است” یک جمله قدیمی در عرصه تجارت و کسب و کار است که اهمیت ارائه سرویس خوب به مشتری را بیان میکند.امروزه با پیشرفت تکنولوژی شاهد این امر هستیم که نه تنها مشتری انتظارات بالاتری دارد بلکه دارای تعداد زیادی انتخاب در میان محصولات، سرویسها، شرکتها و برندها برای انتخاب است. ارائه سرویس خوب به مشتری نه تنها یک امر متمایز کننده در تجارت است بلکه به عنوان پایه و اساس تجارت و کسب و کار باید به آن نگاه کرد.
عادت دوم : شتاب دادن به هوش مصنوعی برای حرکت در مسیر رشد و تعالی
برای کسب و کارهایی که میخواهند مشتری-محور و کارامد باشند، هوش مصنوعی موضوع بسیار با اهمیتی است. امروزه شرکتها با نگاه به تکنولوژیهای روز دنیا برای افزایش و کارآمدی راهحلهایی که ارائه میدهند نگاه میکنند مانند دستیارهای صوتی، پردازش زبان طبیعی، ابزارهای پیشبینی و تبلیغات تجارت الکترونیک. رهبران از هوش مصنوعی برای ارائه مدلهای کسب و کاری جدید و کارآمد استفاده میکنند و خود را با توجه به تغییرات انتظار مشتری که بسیار سریع هستند همگام میکنند. با توجه به گزارش گارتنر در سال 2021، AI Augmentation ارزشی معادل 2.9 میلیارد دلار ایجاد خواهد کرد.
عادت سوم :در دست گرفتن و حرکت در مسیر نوآوری از طریق اکوسیستمها و فرآیندهای مشارکتی
مشتریها امروزه نیازهایی مانند شخصیسازی، تجربههای بزرگ و راحت را دارند و از طرفی شرکتها میدانند که به تنهایی نمیتوانند تمامی نیازها را برطرف کنند. بنابراین این احساس نیاز را پیدا میکنند که مشارکت را مدنظر قرار دهند، اما قبل از آن نیاز است که چالشهای مرتبط با مرزبندیهای هر بخش را حل کنند تا بتوانند به درجه خوبی از چابک بودن برسند و به نوآوری در ابعاد بالا برسند. این مساله در ارتباط خردهفروشیهای آنلاین و کسب و کارهای در اصطلاح خشت و ملات مشاهده میشود که با همکاری کردن با یکدیگر برای مشتری تجارب خوب و راحتی را فراهم میکنند. در این زمینه شرکتها میتوانند با استفاده از اکوسیستم استارتاپی برای توسعه تکنولوژی اقدام کنند.
عادت چهارم :پرورش استعدادها با کمک مشوقها و استراتژیهای جدید
59 درصد از شرکتها معتقد به این مساله هستند که کمبود نیروهای متخصص که بتواند تحول دیجیتال در سازمان و شرکت های آنها را تسریع ببخشد وجود دارد. کارکنان هر شرکت در واقع قلب هر سازمانی هستند و در واقع آنها چهرهی آن برند میباشند. اگر کارکنان شرکت تلاش خود را برای به سرانجام رساندن تحول دیجیتال در آن سازمان و تغییر نوع تلاش لازم برای رسیدن به تحول دیجیتال را نداشته باشند، شرکتها در ارتباط با برطرف کردن نیاز مشتریان شکست خواهند خورد. این مساله برای هر سازمانی مهم است که به جز انسانی آن سازمان و شرکت توجه داشته باشد تا بتواند با استفاده از نیروی انسانی که در دسترس دارد نیاز مشتریان را برطرف نماید. این موضوع پیشنهاد میشود که شرکتها در ارتباط با سرمایهگذاری بر روی نیروهای خود به صورت بلندمدت اقدام کنند تا این که بر روی راهکارهای کوتاه مدت برای برطرف کردن نیازهای لحظهای تمرکز داشته باشند.
عادت پنجم : فعال کردن برنامههای حاکمیتی برای فناوریهای در حال ظهور
امروزه توسعه دادن و پیاده سازی تکنولوژیهای نوآورانه دیجیتال در مقیاس بالا برای موفقیت هر کسب و کاری الزامی و حیاتی است. این به سازمانها این اجازه را میدهد که چابکتر باشند، با چالشهای مربوط به مرزبندی بخشها مواجه شوند و بتوانند نتایج بهتر مشتری را تحویل بگیرند. ولی این مساله لازم به ذکر است که حتی بهترین تکنولوژی نوآورانه هم نمیتواند در بازار هدف به فروش برسد مگر این که به صورت درست و اخلاقی کنترل و حکمرانی شود.
اعتماد قلب حکمرانی اخلاقی است. اگر مشتریها و کسب و کارها به تکنولوژی و یا سازمانها اعتماد نداشته باشند، به سادگی هر چه تمام تر میتوان گفت که آنها از آن تکنولوژی استفاده نخواهند کرد. باور داریم که بهترین راه برای ساختن اعتماد در واقع از طریق مفهوم اعتماد به وسیله طراحی است. نتایج تحقیقات ما نشان میدهد که اگرچه تقریبا نیمی (49 درصد) از شرکتها برای بخش اجرایی مساله حکمرانی تکنولوژیهای نوآور برنامهریزی کردهاند ولی فقط 8 درصد توانستهاند یک فریمورک با ساختار مناسب و فعال را برای حکمرانی تهیه کرده و به کار گیرند.
عادت ششم :قدرت بخشیدن به نوآوری با استفاده از دادهها و چابک بودن
کار کردن با سرعت یکی از اولویتهای کلیدی برای هر کسب و کاری است و این را مورد توجه قرار میدهیم که پیادهسازی و اجرای سریع تکنولوژی برای این که نیازهای مشتری را بهتر برطرف کند به عنوان یک ارزش کلیدی در کنار نیاز به نوآوری در مقیاس بالا در نظر گرفته میشود. در حالی که خیلی از سازمانها فهمیدهاند که نیاز به این امر وجود دارد که سریعتر و چابکتر باشند، اما بسیاری در ارتباط با این که چگونه این امر باید محقق شود مطمئن نیستند و برای این مساله و رسیدن به جواب به سمت دادهها حرکت میکنند. میتوان بیان کرد که در واقع داده یک دارایی استراتژیک است.
تقریبا تمامی کسب و کارهای میتوانند از داده برای بهینهسازی فرآیندها استفاده کنند ولی فقط 71 درصد از آنها از داده و تحلیلهای دادهای برای سرعت بخشیدن به نوآوری استفاده میکنند. باید این را در نظر داشت که برای به سرانجام رساندن با موفقیت تحول دیجیتال نیاز است که از رهبران تحول دیجیتال پیروی شود و میتوان این را بیان کرد که در آغوش گرفتن این شش عادت به شرکتها کمک میکند تا به سمت تحول دیجیتال حرکت کرده و آن را محقق نمایند.
احسان مومنی – مهندس شبکههای کامپیوتری و امنیت شبکه، محقق و فعال حوزه بلاکچین و اینترنت اشیا- جامعه آزاد کسب و کار هوشمند خاورمیانه و شمال آفریقا (MSBC Group)