ایرانسل و همراه اول به یکباره از ۱۵تیرماه، بسته های طولانی مدت خود را حذف و هزینه اینترنت را تا چند برابر افزایش دادند که این امر بر خلاف رسالت اجتماعی سازمان‌ها است و مطمنا آسیب های جبران ناپذیری ر ابه اعتبار آن ها وارد می‌کند.

به گزارش نوواناسینا لاله، سینا لاله- پاندمی کرونا ضربه سهمگینی رابه اقتصاد جهانی و کسب‌وکارها وارد کرد، به طوری که در وضعیت فعلی، تمرکز اصلی دولت‌هادرسراسر دنیاصرف مقابله با این پاندمی می‌شود. متاسفانه در این شرایط درکشورمان شاهداین هستیم که بعضی از شرکت هایا برندها، با کارمندان و کارگران خود رفتارغیر منصفانه‌ و غیر انسانی دارند یا به حقوق مصرف‌کننده تجاوز می‌کنند.

درجهان رقابتی امروز و با کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات انعکاس سریع چنین رفتارهایی درجامعه آن هم دراین وضعیت سخت کروناموجب کاهش محبوبیت این شرکت‌ها می‌شود و اقبال عمومی نسبت به آن ها کاهش می دهد. این سازمان ها و برندها، باید به این نکنه توجه داشته باشند که با انجام رفتارها واقدامات غیرمسئولانه درنهایت به کسب‌و‌کار خود نیزآسیب می‌زنند.
مسئولیت اجتماعی شرکت ها و سازمان ها یا Responsibility Social Corporateمحدوده ای اخلاقی است که درآن وظایف مختلفی که تمامی آن ها دارای منافع برای جامعه هستند، بر عهده فرد، سازمان و یا نهادی خاص گذاشته می شود.این مفهوم به معنای انجام وظایف فردی به وسیله تک تک افرادجامعه است که انجام این وظایف باعث می شودتا تعادل مناسبی بین اکوسیستم واقتصاد جامعه برقرار شود.
در این ایام کرونایی است که شرکت ها ماهیت واقعی و ذات خودرا افشا می‌کنند، ایرانسل و همراه اول به جای همراهی و همدلی با آحادمردم به یکباره از ۱۵تیر، بسته های طولانی مدت خود را حذف کردند و هزینه اینترنت خود را تا چند برابر افزایش دادند، متاسفانه این عمل غیراخلاقی و غیر انسانی آن هم دراین شرایط سخت کشور که آحادجامعه به اینترنت نیاز مبرم و حیاتی دارند بر خلاف رسالت اجتماعی سازمان هاست و مطمنا آسیب های جبران ناپذیری ر ابه اعتبار آن ها وارد می‌کند، متاسفانه شاهد این هستیم که وزیرارتباطات زورش به این غول های انحصارطلب نرسیده و گویا این سازمان های گردن کلفت گوششان به هیچ کجا بدهکار نیست و پر قدرت پایشان را برگردن مردم می‌فشارند، یکی از مشکلات اساسی امروز کشور ما انحصاری بودن کسب و کارهاست در صورتی که اصل ۴۴ قانون اساسی تاکید بر خصوصی سازی دارد تا این انحصارها شکسته شده و کشور به سمت کار آفرینی و توسعه پیش رود،انتظار آحادجامعه از قوه قضاییه وم جلس این است که خواسته به حق مردم را مطالبه کنند .

چند مثال از برندهای غربی در ذیل آورده شده که توجه شما را به آن جلب میکنم :

۱)برند فورد، نوید کمک به مشتریان را برای پرداخت هزینه خودروهای آن ها را در زمان شیوع کرونا می‌دهد. این کمپین ویدئویی کوتاه، با نام Built to Lend a Hand یعنی ساخته‌شده برای قرض‌دادن، ارائه شده است.
نکته مهمی که در این پیام ویدئویی کوتاه وجود دارد، سیاه و سفید‌بودن آن است که از یک‌سو، با رنگ‌های تیره غالب، همدردی خود را با مردم جهان نشان می‌دهد و از سوی دیگر، سیاه و سفید‌بودن نشان‌دهنده قدمت این برند در رابطه با حضور فعال و تأثیرگذار آن در بحران‌های اجتماعی است.
۲)شرکت کوکاکولا، مسئولیت اجتماعی خود را به صورت حذف تبلیغات در این دوره نشان داده و ترجیح می‌دهد به جای صرف هزینه‌ تبلیغات، به طور کاملا مستقیم حمایت‌های مالی خود را در راستای مبارزه با این بیماری همه‌گیر جهانی صرف کند.

۳)شرکت ایتالیایی اینسوانا ، با نوآوری فن‌آورانه قابل توجهی، با استفاده از چاپگرهای سه بعدی، ماسک غواصی را به دستگاه تنفس مصنوعی تبدیل و اعلام کرده است این نوآوری را به‌طور رایگان در اختیار بیمارستان‌ها خواهد گذاشت.
۴و۵)شرکت‌های خودروسازی تسلا و جنرال موتور‌، بخشی از خط‌های تولید خود را به تولید دستگاه تنفس مصنوعی اختصاص داده‌اند.

توصیه های راهبردی :

۱)شرکت ها و برندهای داخلی مورد حمایت دولت و خصولتی به جای سواری گرفتن از مردم در این شرایط دشوار با جامعه همراه شوند و سودای سود اندوزی به هر قیمتی را اقلا برای مدت کوتاهی از مغز خود خارج کنند . اذهان عمومی رفتار آن ها را فراموش نخواهند کرد.
۲)مسولین در وزارت ارتباطات، قوه قضاییه ، مجلس، سازمان بازرسی و سایر نهادها اگر ادعای همراهی با مردم و جامعه را دارند فوری به این قضیه ورود کنند و جلوی سو استفاده این سودجویان را بگیرند .
۳) هر کدام از ما ، مردم اقلاب رای مدت کوتاهی از اینترنت ایرانسل و همراه اول استفاده نکنیم و آن ها را تحریم کنیم .
۴)خصوصی سازی گسترده توسط دولت در تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات و وضع فوری سیاست های حمایتی وتشویقی برای ورودشرکت های تازه واردبه بازار
۵)منعقدکردن بلادرنگ قراردادهای متعدد توسط دولت با شرکت های خدمت دهنده اینترنتی بین المللی برای رقابتی کردن اینترنت در ایران.

 سینالاله ، مدرس دانشگاه و پژوهشگر