دانش ضمنی به دلیل دشواری در انتقال، گیرنده آن را از دانشی بهره‌مند می‌کند که به دلیل کمیابی و دشواری در تقلید، مزیت رقابتی پایداری را به وجود آورده و بر کارایی تاثیر قابل توجه دارد.

صاحبه مسعودیبه گزارش نووانا، صاحبه مسعودی- با ورود به عصر دانایی، نظام جدیدی از قدرت در عرصۀ بین­الملل رقم خورده و در میان منابع قدرت، دانایی در برابر زور و ثروت قد علم کرده و باعث انقلاب در ماهیت قدرت شده است. ظهور نظام نوین تولید ثروت برمبنای دانایی، توجه به منابع انسانی را پر اهمیت می‌سازد. در نظام تولید ثروت کنونی دیگر کارکرد برمبنای قدرت عضلانی کاربردی ندارد؛ بلکه این مبادلۀ پیشرفتۀ داده‌ها و اطلاعات است که تولید ثروت می‌کند و قهرمان جدید عرصۀ قدرت، خلاقیت مبتنی بر اطلاعات جدید است نه بازوی کارگر و کارفرما. اکنون، ما در عصر دانش زندگی می­کنیم. تکنولوژی دانشی است که برای ساخت کالاها و ارائۀ خدمات و بهبود نحوۀ استفاده از منابع محدود و با ارزش استفاده می­شود.

براي كشورهاي درحال توسعه كه شكاف تکنولوژیکی عميقي با كشورهاي پيشرو دارند

روش­هاي كسب تکنولوژي در يك كشور به دو صورت است: يا آن كشور بايد به صورت درون­زا و با استفاده از تحقيقات داخلي تمام مراحل ايجاد يك تکنولوژي، از تحقيقات آزمايشگاهي و مراحل نيمه صنعتي تا مرحلۀ صنعتي را به­طور كامل در داخل طي كند يا اينكه به صورت برون­زا يك تکنولوژي را از كشوري كه قبلاً آن را به­دست آورده است، انتقال دهد. براي كشورهاي درحال توسعه كه شكاف تکنولوژیکی عميقي با كشورهاي پيشرو دارند، ايجاد درو­ن­زاي تکنولوژي كاري زمان­بر و پرهزينه است كه معمولاً به­ دليل عدم وجود ساختارهاي لازم براي به ثمر رسيدن تحقيقات، باعث اتلاف هزينه­هاي انساني و مالي و افزايش تصاعدي فاصله با كشورهاي توسعه­يافته مي­شود لذا برای این کشورها انتقال تکنولوژی روش مناسب­تری است.

ایران هنوز موفق به انتقال و توسعه فناوری نشده است

کشورهای درحال توسعه نظیر ایران علی­رغم سرمایه­گذاری­های هنگفت در امر تکنولوژی و انتقال آن به علت فقدان نهادهای لازم برای انتقال کارآمد و مؤثر تکنولوژی و بومی­سازی آن، عدم شناخت تکنولوژی و فرآیند انتقال آن و ضعف­های مدیریتی و سازمان­دهی، هنوز موفق به انتقال و توسعۀ تکنولوژی نشده­اند. در اكثر پروژه­هاى انتقال تکنولوژي در ايران بيش­تر به ابعاد تكنيكى پروژه توجه شده است و در بسيارى از موارد ابعاد سازمانى از جمله نيروى انسانى و مهارت­ها و تجارب بسيار كم مورد توجه واقع شده­اند. تکنولوژي صرفاً يك ابزار نيست كه با خريد از يك مكان به مكان ديگر آورده شود. تکنولوژي، بصيرت، اهداف و ارزش­هاى سازندگان آن را نيز شامل مى­شود.

انتقال تکنولوژی به مثابه انتقال دانش تفسیر می­شود

در رویکرد مبتنی بر دانش، انتقال تکنولوژی به مثابه انتقال دانش تفسیر می­شود. این تأکید بر دانش موجب می­شود که صرف دستیابی به تکنولوژی، انتقال تکنولوژی تلقی نشود، چرا که غایت انتقال از خرید برای دسترسی به تکنولوژی به اخذ دانش برای طراحی و تولید کالا و خدمات تحول یافته است.

کلید مزیت رقابتی دست یافتن به دانش ضمنی است

تسلط بر دانش، توان توسعه و ظرفیت تحول و ارتقا را فراهم می­کند. در متون مدیریت دانش، از دو نوع دانش آشکار و ضمنی نام برده می­شود. دانش آشکار قابل کدگذاری بوده و به آسانی منتقل می­شود. اما دانش ضمنی قابلیت کدگذاری نداشته و از این­رو با دشواری در انتقال مواجه است و عمدتاً در انتقال تکنولوژی مورد غفلت واقع می­شوند، حال آنکه کلید مزیت رقابتی دست یافتن به دانش ضمنی است. در واقع، دانش آشکار به لحاظ اینکه به آسانی قابل انتقال است می­تواند مورد استفاده همگان واقع شود، اما دانش ضمنی به دلیل دشواری در انتقال به طور عمده منحصر به فرد باقی می­ماند؛ بنابراین کسب آن گیرنده را از دانشی بهره­مند می­­سازد که به دلیل کمیابی و دشواری در تقلید، مزیت رقابتی پایداری برای آن به ارمغان آورده و بر کارایی آن تأثیر قابل توجهی می­گذارد.

صاحبه مسعودی- دکترای اقتصاد  و مدرس دانشگاه