طبق مطالعه جدیدی که در دانشگاه ایالتی اوهایو انجام شده انسان با بخشی از مغز متولد می شود که پذیرای کلمات و حروف است و از بدو تولد زمینه‌سازی می‌کند تا افراد بدانند چه طور بخوانند.

به گزارش نووانا، با تجزیه و تحلیل اسکن مغزی از نوزادان ، محققان دریافتند که این قسمت از مغز که “منطقه شکل دادن واژه بصری” (VWFA) نامیده می شود، به شبکه زبان مغز متصل است.

(VWFA) چیست؟

ناحیه شکل دهنده کلمه بصری به اختصار (VWFA) یک منطقه عملکردی از شکنج فرم سمت چپ و قشر اطراف آن است که فرض می‌شود در شناسایی کلمات و حروف از تصاویر و شکل‌های سطح پایین قبل از هرگونه ارتباط با واج‌شناسی یا معناشناسی کاربرد دارد.

زینپ سایگین(Zeynep Saygin )، نویسنده ارشد این مطالعه و استادیار روانشناسی در دانشگاه ایالتی اوهایو، بیان می‌کند:
“این قشر باعث می شود زمینه ایجاد حساسیت نسبت به کلمات بصری حتی قبل از هرگونه تماس با زبان” فراهم شود.
VWFA فقط برای افراد با سوادِخواندن است. برخی از محققان این فرضیه را مطرح کرده بودند که VWFA تفاوتی با سایر قسمت‌های قشر بینایی که به دیدن چهره ها، صحنه‌ها یا اشیا دیگر حساس هستند، ندارد و فقط در حین یادگیری کودکان برای خواندن یا حداقل هنگام یادگیری زبان، برای کلمات و حروف کاربرد دارد.

سایگین گفت: “ما متوجه شدیم که این درست نیست. حتی در بدو تولد، VWFA از نظر عملکرد بیشتر به شبکه زبان مغز متصل است تا به مناطق دیگر.” “این یک یافته فوق العاده هیجان انگیز است.”

این مطالعه برخی تفاوت ها را در VWFA در نوزادان و بزرگسالان پیدا کرد

محققان با انجام اسکن FMRI از مغز 40 نوزاد تازه متولد شده که همگی کمتر از یک هفته داشتند، و مقایسه این موارد با اسکن‌های مشابه از 40 بزرگسال ، دریافتند: با بالغ شدن نوزادان ، احتمالاً باید اصلاحات بیشتری در VWFA انجام شود.
سایگین اظحار می‌کند: “VWFA برای دیدن کلمات حتی قبل از اینکه در معرض آنها قرار بگیریم تخصص یافته است.”

تجربه با زبان گفتاری و نوشتاری احتمالاً ارتباطات را با جنبه های خاص زبان تقویت می کند و عملکرد این منطقه را از همسایگان بیشتر متمایز می‌کند زیرا فرد با سواد می‌شود.

سایگین گفت، VWFA در کنار قسمت دیگری از قشر بینایی است که صورت را پردازش می کند و منطقی است که باور کنیم هیچ تفاوتی در این قسمت های مغز در نوزادان وجود ندارد.
به عنوان اشیا بصری، چهره دارای ویژگی‌های مشابه کلمات است ، اما محققان دریافتند ، حتی در نوزادان تازه متولد شده، VWFA متفاوت از بخشی از قشر بینایی است که چهره ها را تشخیص می دهد، در درجه اول به دلیل اتصال عملکردی آن با قسمت پردازش زبان مغز است.

سایگین بیان کرد، هدف از انجام ازمایشات این است كه یاد بگیریم چگونه مغز به “مغز خواننده” تبدیل می شود. اطلاعات بیشتر در مورد تفاوت‌های فردی ممکن است به محققان در درک تفاوت رفتار خواندن کمک کند و می‌تواند در حوزه نارساخوانی و سایر اختلالات رشدی مفید باشد.

همچنین بیان کرد: “دانستن اینکه این منطقه در سنین پایین چه کارکردی دارد، در مورد چگونگی رشد مغز انسان در توانایی خواندن ، اطلاعات بیشتری به ما می‌دهد.

“این تحقیق تا حدی توسط بنیاد آلفرد پی اسلوان پشتیبانی شد. تجزیه و تحلیل ها با استفاده از مرکز ابر رایانه اوهایو انجام شد.”